• Gratis verzending boven € 75
  • Snel geleverd
  • Afhaalmogelijkheden winkel

Algemene voorwaarden

Inhoudsopgave:

Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Gegevens van de ondernemer
Artikel 3 – Reikwijdte
Artikel 4 – Het aanbod
Artikel 5 – De overeenkomst
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de herroepingstermijn
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij uitoefening van het herroepingsrecht
Artikel 10 – Uitsluiting van het herroepingsrecht
Artikel 11 – De prijs
Artikel 12 – Nakoming en aanvullende garantie
Artikel 13 – Levering en uitvoering
Artikel 14 – Duurtransacties: looptijd, beëindiging en verlenging
Artikel 15 – Betaling
Artikel 16 – Klachtenregeling
Artikel 17 – Geschillen
Artikel 18 – Wijziging van de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel
Bijlage I: Modelformulier voor herroeping
Appendix: Klachtenprocedure

Artikel 1 – Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten afneemt in samenhang met een overeenkomst op afstand, waarbij levering plaatsvindt door de ondernemer zelf of door een derde partij die op basis van een overeenkomst met de ondernemer handelt.
  2. Bedenktijd: de termijn waarin de consument het recht heeft om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht.
  3. Consument: een natuurlijke persoon die handelt buiten een handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit.
  4. Dag: een kalenderdag.
  5. Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm worden geproduceerd en geleverd.
  6. Duurovereenkomst: een overeenkomst die voorziet in terugkerende levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode.
  7. Duurzame gegevensdrager: elk middel waarmee de consument of de ondernemer persoonlijke informatie kan opslaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een passende termijn mogelijk maakt, inclusief ongewijzigde reproductie. Voorbeelden hiervan zijn e-mail en USB-opslag.
  8. Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om de overeenkomst op afstand binnen de bedenktijd te ontbinden.
  9. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die aan consumenten producten, digitale inhoud en/of diensten op afstand aanbiedt.
  10. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tot stand komt tussen de ondernemer en de consument in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, waarbij uitsluitend of mede gebruik wordt gemaakt van communicatiemiddelen op afstand tot en met de sluiting van de overeenkomst.
  11. Modelformulier voor herroeping: het Europese standaardformulier dat is opgenomen in Bijlage I van deze voorwaarden. Het formulier hoeft niet te worden verstrekt wanneer de consument geen recht van herroeping heeft.
  12. Communicatietechniek op afstand: ieder middel dat kan worden ingezet om een overeenkomst te sluiten zonder dat consument en ondernemer fysiek op dezelfde locatie aanwezig hoeven te zijn.

Artikel 2 – Gegevens van de ondernemer

Naam rechtspersoon: Materiaal Direct B.V.
Handelend onder de namen:

  • Materiaal Direct B.V.
  • materiaaldirect.nl

Vestigingsadres:
Wattstraat 11C, 2723 PZ Zoetermeer
KvK-nummer: 94380449
BTW-nummer: NL866756164B01

Bezoekadres:
Wattstraat 11C, 2723 PZ Zoetermeer

Contactgegevens:
Telefoon: 085 049 1121
E-mail: klantenservice@materiaaldirect.nl

Artikel 3 – Reikwijdte

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op alle tot stand gekomen overeenkomsten op afstand tussen ondernemer en consument.
  2. Voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst op afstand worden deze voorwaarden aan de consument ter beschikking gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst aangeven waar de voorwaarden kunnen worden ingezien en dat deze op verzoek kosteloos zullen worden toegezonden.
  3. Wanneer de overeenkomst elektronisch wordt gesloten, kunnen de voorwaarden in afwijking van het voorgaande lid ook langs elektronische weg beschikbaar worden gesteld, op zodanige wijze dat de consument deze eenvoudig kan opslaan op een duurzame gegevensdrager. Indien dit niet mogelijk is, wordt aangegeven waar de voorwaarden elektronisch geraadpleegd kunnen worden en dat zij kosteloos beschikbaar worden gesteld.
  4. Indien naast deze voorwaarden specifieke product- of dienstvoorwaarden van toepassing zijn, gelden de leden 2 en 3 eveneens. In geval van tegenstrijdigheid kan de consument zich altijd beroepen op de bepaling die voor hem het meest gunstig is.

Artikel 4 – Het aanbod

  1. Wanneer een aanbod een beperkte geldigheidsduur of bijzondere voorwaarden heeft, zal dit expliciet in het aanbod worden vermeld.
  2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten, zodat de consument een weloverwogen beslissing kan nemen. Afbeeldingen, indien gebruikt, zijn waarheidsgetrouw. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten binden de ondernemer niet.
  3. Elk aanbod bevat zodanige informatie dat voor de consument duidelijk is welke rechten en verplichtingen verbonden zijn aan het accepteren van het aanbod.

Artikel 5 – De overeenkomst

  1. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de consument het aanbod aanvaardt en voldoet aan de gestelde voorwaarden, behoudens het bepaalde in lid 4.
  2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld de ontvangst van de aanvaarding via elektronische communicatie. Zolang deze bevestiging uitblijft, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
  3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, neemt de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen om de elektronische overdracht van gegevens te beveiligen en zorgt hij voor een veilige digitale omgeving. Indien elektronische betaling mogelijk is, worden eveneens adequate veiligheidsmaatregelen toegepast.
  4. De ondernemer heeft het recht om, binnen de wettelijke grenzen, te onderzoeken of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen en alle relevante feiten en omstandigheden te controleren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst. Indien er gegronde redenen bestaan om de overeenkomst niet aan te gaan, mag de ondernemer een bestelling of aanvraag onderbouwd weigeren of bijzondere voorwaarden stellen.
  5. Uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud verstrekt de ondernemer schriftelijk of langs elektronische weg op een duurzame gegevensdrager de volgende gegevens:
    • het adres van de vestiging van de ondernemer waar klachten kunnen worden ingediend;
    • de voorwaarden en wijze waarop de consument gebruik kan maken van het herroepingsrecht, of een duidelijke melding wanneer het herroepingsrecht is uitgesloten;
    • informatie over garanties en service na aankoop;
    • de prijs inclusief belastingen, eventuele bezorgkosten en de wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst;
    • de voorwaarden voor beëindiging van de overeenkomst indien deze een langere looptijd heeft dan één jaar of van onbepaalde duur is;
    • indien van toepassing, het modelformulier voor herroeping.
  6. Voor duurovereenkomsten geldt dat de verplichtingen zoals omschreven in lid 5 uitsluitend van toepassing zijn op de eerste levering.

Artikel 6 – Herroepingsrecht

Bij producten:

  1. De consument heeft het recht een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product binnen 30 dagen zonder opgave van redenen te ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze is daartoe niet verplicht.
  2. De bedenktijd zoals genoemd in lid 1 gaat in op de dag nadat de consument of een door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product in ontvangst heeft genomen, of:
    • bij meerdere producten in één bestelling: de dag waarop de consument of een door hem aangewezen derde het laatste product heeft ontvangen;
    • bij levering in meerdere zendingen of onderdelen: de dag waarop de laatste zending of het laatste onderdeel is ontvangen;
    • bij regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument het eerste product heeft ontvangen.

Bij diensten en digitale inhoud (niet op materiële drager):
3. De consument kan een dienstenovereenkomst of een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager wordt geleverd binnen 30 dagen ontbinden zonder opgave van redenen. De ondernemer kan informeren naar de reden, maar mag dit niet verplicht stellen.
4. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag volgend op het sluiten van de overeenkomst.

Verlengde bedenktijd bij ontbreken informatie:
5. Indien de ondernemer de consument niet heeft geïnformeerd over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping, eindigt de bedenktijd 12 maanden na afloop van de oorspronkelijke termijn.
6. Zodra de ondernemer alsnog de verplichte informatie verstrekt binnen deze periode, eindigt de bedenktijd 30 dagen na de datum waarop de consument de informatie ontvangt.

Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de herroepingstermijn

  1. Tijdens de bedenktijd dient de consument zorgvuldig met het product en de verpakking om te gaan. Het product mag slechts worden gebruikt of uitgepakt voor zover dat nodig is om de aard, kenmerken en werking vast te stellen, vergelijkbaar met gebruik in een fysieke winkel.
  2. Indien de consument verder gaat dan het in lid 1 omschreven gebruik, is hij aansprakelijk voor waardevermindering.
  3. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering indien de ondernemer de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht niet correct heeft verstrekt.

Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan

  1. Indien de consument gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktijd aan de ondernemer via het modelformulier voor herroeping of op een andere ondubbelzinnige wijze.
  2. Zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen vanaf de dag na de melding bedoeld in lid 1, zendt de consument het product terug of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet indien de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft in ieder geval op tijd teruggestuurd indien hij het product terugstuurt voordat de termijn van 14 dagen is verstreken.
  3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en overeenkomstig de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
  4. Het risico en de bewijslast voor een juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht liggen bij de consument.
  5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product, tenzij de ondernemer anders heeft aangegeven. Indien de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen, komen de kosten voor rekening van de ondernemer.
  6. Indien de consument herroept nadat hij uitdrukkelijk heeft verzocht dat de uitvoering van de dienst of levering van gas, water of elektriciteit die niet in een beperkt volume of hoeveelheid wordt aangeboden, aanvangt tijdens de herroepingstermijn, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat deel van de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
  7. De consument draagt geen kosten voor de gehele of gedeeltelijke levering van niet-materiële digitale inhoud, indien:
    a. hij voorafgaand aan de levering niet uitdrukkelijk met de aanvang van de nakoming vóór het einde van de bedenktijd heeft ingestemd;
    b. hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het geven van zijn toestemming; of
    c. de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.
  8. Indien de consument gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.

Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij uitoefening van het herroepingsrecht

  1. Indien de ondernemer de melding van herroeping door de consument langs elektronische weg mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst daarvan onverwijld een ontvangstbevestiging.
  2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht, onverwijld en uiterlijk binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen totdat hij het product heeft ontvangen of totdat de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
  3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
  4. Indien de consument heeft gekozen voor een duurdere leveringswijze dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten van de duurdere methode niet terug te betalen.

Artikel 10 – Uitsluiting van het herroepingsrecht

De ondernemer kan het herroepingsrecht uitsluiten voor de volgende producten en diensten, mits dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, is vermeld:

  1. Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen.
  2. Overeenkomsten die tijdens een openbare veiling tot stand komen.
  3. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, mits:
    a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
    b. de consument heeft verklaard zijn herroepingsrecht te verliezen zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd.
  4. Pakketreizen als bedoeld in artikel 7:500 BW en overeenkomsten van personenvervoer.
  5. Dienstenovereenkomsten tot het ter beschikking stellen van accommodatie, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding, wanneer in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien.
  6. Overeenkomsten met betrekking tot levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn.
  7. Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben.
  8. Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken.
  9. Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten.
  10. Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij de totstandkoming van de overeenkomst, maar waarvan de levering pas na 30 dagen kan plaatsvinden en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen op de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft.
  11. Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na levering is verbroken.
  12. Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop.
  13. Levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen indien:
    a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
    b. de consument heeft verklaard daarmee zijn herroepingsrecht te verliezen.

Artikel 11 – De prijs

  1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
  2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten aanbieden waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waarop de ondernemer geen invloed heeft, met variabele prijzen. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden in het aanbod vermeld.
  3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst zijn uitsluitend toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
  4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst zijn uitsluitend toegestaan indien:
    a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
    b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
  5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.

Artikel 12 – Nakoming en aanvullende garantie

  1. De ondernemer staat ervoor in dat de producten en/of diensten beantwoorden aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid, en aan de op de datum van totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen, staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
  2. Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn verplichtingen.
  3. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of fabrikant waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen verleent die verder gaan dan waartoe hij wettelijk verplicht is indien hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.

Artikel 13 – Levering en uitvoering

  1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en uitvoeren van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
  2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
  3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een langere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling heeft geplaatst bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst kosteloos te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
  4. Na ontbinding overeenkomstig het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
  5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekendgemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Artikel 14 – Duurtransacties: looptijd, beëindiging en verlenging

  1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten te allen tijde opzeggen met inachtneming van de daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van de daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  3. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
    a. te allen tijde opzeggen en niet worden beperkt tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
    b. ten minste opzeggen op dezelfde wijze als waarop hij de overeenkomst is aangegaan;
    c. altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
  4. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
  5. Indien een overeenkomst toch stilzwijgend wordt verlengd voor onbepaalde tijd, kan de consument deze te allen tijde opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.

Artikel 15 – Betaling

  1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. Bij een overeenkomst tot het verlenen van een dienst vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
  2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden nooit verplicht worden meer dan 50% vooruit te betalen. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de betreffende bestelling of dienst, alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
  3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
  4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen.

Artikel 16 – Klachtenregeling

  1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekendgemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
  2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven binnen bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd, worden ingediend bij de ondernemer.
  3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  4. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.

Artikel 17 – Geschillen

  1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  2. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door de ondernemer te leveren of geleverde producten en diensten, kunnen zowel door de consument als door de ondernemer worden voorgelegd aan de bevoegde rechter.

Artikel 18 – Wijziging van de Algemene Voorwaarden

Wijzigingen van deze voorwaarden worden pas van kracht nadat zij op passende wijze zijn bekendgemaakt. Voor reeds gesloten overeenkomsten blijven de voorwaarden van kracht die ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst golden, tenzij de consument na wijziging instemt met de toepassing van de nieuwe voorwaarden.

Bijlage I: Modelformulier voor herroeping

(Dit formulier alleen invullen en terugzenden wanneer u de overeenkomst wilt herroepen)

Aan:
Materiaal Direct B.V.
Wattstraat 11C
2723 PZ Zoetermeer
E-mail: klantenservice@materiaaldirect.nl

Ik/wij () deel/delen () u hierbij mede dat ik/wij () onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende producten: [productnaam] () / de levering van de volgende dienst: [omschrijving dienst] () / de levering van digitale inhoud: [omschrijving inhoud] () herroep(en)(*).

– Besteld op () / ontvangen op ()
– Naam/Namen consument(en)
– Adres consument(en)
– Handtekening consument(en) (alleen indien dit formulier op papier wordt ingediend)
– Datum

(*) Doorhalen wat niet van toepassing is.

Appendix: Klachtenprocedure

  • Klachten kunnen schriftelijk of per e-mail worden ingediend bij de klantenservice.
  • Elke klacht wordt geregistreerd en binnen 14 dagen inhoudelijk beantwoord.
  • Indien een klacht niet naar tevredenheid kan worden opgelost, heeft de consument het recht het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.

Materiaal Direct B.V.

Wattstraat 11C
2723 PZ Zoetermeer
KvK-nummer: 94380449

Heeft u na het lezen van deze voorwaarden nog vragen of opmerkingen? Neem gerust contact op via klantenservice@materiaaldirect.nl.

Artikel 3: Totstandkoming van de overeenkomst
Artikel 4: Inschakeling van derden
Artikel 5: Uw verplichtingen
Artikel 6: Vertrouwelijke gegevens
Artikel 7: Levering en termijnen
Artikel 8: Verhuur van goederen
Artikel 9: Klachten
Artikel 10: Garanties
Artikel 11: Aansprakelijkheid
Artikel 12: Betaling
Artikel 13: Eigendomsvoorbehoud
Artikel 14: Faillissement en beschikkingsonbevoegdheid
Artikel 15: Overmacht
Artikel 16: Annulering en opschorting
Artikel 17: Toepasselijk recht en bevoegde rechter

Artikel 1: Toepasselijkheid en definities

  1. Deze algemene voorwaarden gelden voor elk aanbod van ons, voor al onze overeenkomsten van koop/verkoop – zowel via onze website www.materiaaldirect.nl als in de vestiging – en voor al onze huurovereenkomsten.
  2. Indien (een deel van) een bepaling ongeldig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van kracht.
  3. Bij een verschil tussen de Nederlandse tekst en een vertaling van deze voorwaarden, geldt de Nederlandse versie.
  4. De voorwaarden zijn tevens van toepassing op vervolg- of deelbestellingen.
  5. Deze bepalingen zijn opgesteld voor zowel zakelijke klanten als consumenten. Wanneer een bepaling alleen geldt voor consumenten, wordt dit nadrukkelijk vermeld. Een consument is een natuurlijk persoon die handelt buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteiten.
  6. In afwijking van lid 5 gelden deze voorwaarden bij online aankopen uitsluitend voor zakelijke klanten. Voor consumenten gelden via de website aparte voorwaarden.
  7. Onder de volgende begrippen verstaan wij:
    a. aanbod: elk aanbod van ons, mondeling of schriftelijk, inclusief offertes;
    b. schriftelijk: communicatie per brief, e-mail, fax of gelijkwaardige middelen zoals WhatsApp;
    c. zaken: onze producten op het gebied van verwarming, sanitair, installatiematerialen en duurzame oplossingen, inclusief verhuurde goederen zoals gereedschap en apparatuur;
    d. website: de in lid 1 genoemde website.

Artikel 2: Aanbod en prijzen

  1. Ons aanbod is vrijblijvend, tenzij er expliciet een geldigheidstermijn is vermeld. Wij mogen een vrijblijvend aanbod tot uiterlijk 2 werkdagen na uw aanvaarding herroepen.
  2. Een samengesteld aanbod verplicht ons niet om slechts een deel te leveren tegen een evenredig deel van de prijs.
  3. Wanneer ons aanbod is gebaseerd op door u verstrekte gegevens die later onjuist, onvolledig of gewijzigd blijken, hebben wij het recht prijzen en levertijden hierop aan te passen.
  4. Een aanbod of prijs geldt niet automatisch voor vervolgorders.
  5. Monsters, modellen en specificaties (zoals kleuren, maten, gewichten of capaciteiten) in brochures of op de website dienen slechts ter aanduiding en zijn zo nauwkeurig mogelijk weergegeven. Hieraan kunt u geen rechten ontlenen.
  6. Monsters en modellen blijven ons eigendom en dienen op verzoek en voor uw rekening te worden teruggestuurd.
  7. Tenzij anders vermeld, zijn al onze prijzen exclusief btw en bijkomende kosten, zoals transport of verzendkosten en eventuele kosten van ingeschakelde derden.
  8. Latere prijsdalingen, bijvoorbeeld door promoties, geven u geen recht op aanpassing van de eerder overeengekomen prijs.
  9. Bij kostenverhogende omstandigheden na het sluiten van de overeenkomst – zoals wetswijzigingen, koersschommelingen of hogere grondstofprijzen – mogen wij de prijs aanpassen.
  10. Voor consumenten geldt: vindt een prijsverhoging plaats binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst, dan kunt u deze binnen 5 werkdagen schriftelijk ontbinden na onze melding.

Artikel 3: Totstandkoming van de overeenkomst

  1. De overeenkomst komt tot stand zodra u ons aanbod accepteert. Bij afwijkingen geldt dat de overeenkomst pas bindend is na onze schriftelijke instemming.
  2. Wij zijn pas gebonden aan:
    a. bestellingen zonder voorafgaand aanbod;
    b. mondeling gemaakte afspraken;
    c. aanvullingen of wijzigingen op voorwaarden of overeenkomst;
    zodra wij dit schriftelijk hebben bevestigd of zonder bezwaar van u zijn gestart met de uitvoering.
  3. Voor bestellingen via de website zijn wij pas gebonden nadat wij deze schriftelijk (eventueel automatisch) hebben bevestigd.

Artikel 4: Inschakeling van derden

Wij mogen de uitvoering van leveringen en diensten laten verrichten door derden.

Artikel 5: Uw verplichtingen

  1. U draagt er zorg voor dat:
    a. u tijdig alle noodzakelijke en juiste informatie aanlevert die nodig is voor uitvoering van de overeenkomst of voor passend advies. U staat in voor de juistheid en volledigheid van deze informatie en vrijwaart ons voor aanspraken van derden bij fouten;
    b. digitale bestanden of gegevensdragers die u aan ons verstrekt vrij zijn van virussen en gebreken;
    c. vragen, verzoeken of klachten altijd schriftelijk aan ons worden doorgegeven.
  2. Goederen die u van ons ontvangt, mag u uitsluitend doorverkopen in de originele verpakking van ons of onze leverancier, zonder wijzigingen en zonder beschadiging.
  3. Indien u uw verplichtingen niet (tijdig) nakomt, mogen wij de uitvoering opschorten totdat u alsnog voldoet. Kosten en eventuele schade komen hierbij voor uw rekening.
  4. Wanneer wij bij een tekortkoming niet direct naleving van u vragen, blijft ons recht om dit later alsnog te doen bestaan.

Artikel 6: Vertrouwelijke gegevens

  1. Alle informatie die wij van u ontvangen bij het sluiten of uitvoeren van de overeenkomst behandelen wij vertrouwelijk en delen wij alleen met derden indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering.
  2. Wij nemen alle redelijke maatregelen om vertrouwelijkheid te waarborgen. Deze verplichting geldt ook voor medewerkers en ingeschakelde derden.
  3. Persoonsgegevens worden verwerkt conform de AVG en ons privacybeleid, zoals gepubliceerd op onze website. Eventuele datalekken melden wij eveneens volgens de AVG.
  4. De geheimhoudingsplicht vervalt wanneer openbaarmaking verplicht is door wetgeving of een rechterlijk bevel. Dit geldt ook voor betrokken medewerkers of derden.

Artikel 7: Levering en termijnen

  1. Wij doen ons uiterste best om tijdig te leveren, maar afgesproken termijnen gelden nooit als fatale termijnen. Bij te late levering moet u ons schriftelijk een redelijke termijn bieden om alsnog te leveren.
  2. Een termijn gaat pas lopen wanneer wij alle benodigde informatie en (vooruit)betaling van u hebben ontvangen. Bij vertraging wordt de termijn evenredig verlengd.
  3. Deelleveringen zijn toegestaan en worden afzonderlijk gefactureerd.
  4. Levering kan op twee manieren plaatsvinden:
    a. Door ons zelf: bij eigen bezorging gaat het risico op u over bij ontvangst. Wij bezorgen door heel Nederland; voor Waddeneilanden en Zeeuws Vlaanderen kunnen extra kosten gelden. Wij lossen altijd zo dicht mogelijk bij de afleverlocatie op verharde ondergrond;
    b. Via post/pakketdienst: hierbij gaat het risico over op u zodra de goederen ons terrein verlaten. Eventuele schade tijdens transport is dan voor uw rekening.
  5. Voor consumenten geldt dat het risico pas overgaat bij ontvangst door u of een aangewezen derde. Kiest u zelf een vervoerder, dan gaat het risico over zodra die vervoerder de goederen ontvangt.
  6. Op uw verzoek kunnen wij:
    a. een referentie- of ordernummer vermelden op pakbon en factuur;
    b. leveren aan specifieke personen binnen uw organisatie of op een ander adres. Wij doen dit indien redelijk uitvoerbaar. Dit ontslaat u nooit van uw betalingsverplichtingen.
  7. Indien levering niet mogelijk is door oorzaken aan uw kant, mogen wij de goederen opslaan voor uw rekening en risico. U krijgt een redelijke termijn om alsnog af te nemen.
  8. Indien u na deze termijn niet afneemt, bent u direct in verzuim. Wij mogen de overeenkomst schriftelijk ontbinden en de goederen elders verkopen, zonder vergoeding van uw schade. Wij behouden daarnaast recht op kostenvergoeding, schade en winstderving.

Artikel 8: Verhuur van goederen

  1. Dit artikel geldt voor alle huurovereenkomsten waarbij wij tijdelijk goederen ter beschikking stellen.
  2. Wij kunnen een waarborgsom verlangen die voorafgaand aan de huurperiode moet worden voldaan.
  3. Wij mogen om legitimatie vragen.
  4. Wij bepalen of u de goederen zelf ophaalt of dat wij deze bezorgen.
  5. U bent verplicht:
    a. het gehuurde bij ontvangst of afhalen direct te controleren op zichtbare gebreken en dit direct te melden. Wordt er niets gemeld, dan geldt het als onbeschadigd meegegeven;
    b. te zorgen voor een goed bereikbare laad- en losplaats indien wij bezorgen of ophalen;
    c. bij eigen vervoer een deugdelijk transportmiddel te gebruiken, waarbij het risico bij u ligt;
    d. het gehuurde uitsluitend te gebruiken waarvoor het bedoeld is;
    e. gebruiksaanwijzingen en instructies van ons strikt te volgen;
    f. het gehuurde in goede staat te houden en schade of defecten direct aan ons te melden. Herstel of vervanging vindt plaats door ons of na onze goedkeuring volgens onze aanwijzingen;
    g. ons direct te informeren bij beslaglegging of dreigend beslag. U dient de beslaglegger te informeren dat het gehuurde ons eigendom is;
    h. het gehuurde na afloop van de huurperiode, behoudens normale slijtage, in dezelfde staat en verpakking te retourneren. Schade, verlies of reinigingskosten komen voor uw rekening.
  6. Wij inspecteren de goederen bij retour. U mag hierbij aanwezig zijn.
  7. U betaalt huur voor de gehele overeengekomen periode, ongeacht te vroeg retourneren of te laat ophalen. De huur eindigt pas wanneer wij de goederen volledig terug hebben ontvangen.
  8. Indien bij bezorging vertraging ontstaat door omstandigheden die aan u zijn toe te rekenen, valt deze tijd binnen de huurperiode.
  9. Bij te late terugbezorging wordt de huur verlengd. U betaalt dan extra huur plus eventuele schade door vertraging.
  10. Retourneert u de goederen helemaal niet, dan moet u ons alle schade vergoeden, inclusief de actuele waarde en gederfde winst.
  11. Eventuele kosten of schade mogen wij verrekenen met de waarborgsom.
  12. Het gehuurde blijft altijd ons eigendom. Zonder schriftelijke toestemming mag u het niet onderverhuren, uitlenen, aanpassen of rechten van derden hierop vestigen.

Artikel 9: Klachten

  1. U controleert de geleverde zaken direct bij ontvangst en noteert zichtbare gebreken, afwijkingen of beschadigingen op de vrachtbrief of begeleidende bon. Ontbreekt deze, dan meldt u binnen 2 werkdagen schriftelijk. Wordt dit niet gedaan, dan gelden de zaken als correct geleverd.
  2. Andere klachten dient u direct na ontdekking, maar uiterlijk binnen de garantietermijn schriftelijk te melden. Bij ontbreken van een termijn geldt standaard 1 jaar na levering.
  3. Te late klachten leiden tot verval van garantie.
  4. Klachten geven u geen recht om betalingen op te schorten.
  5. Voor consumenten geldt lid 4 niet.
  6. U stelt ons in de gelegenheid de klacht te onderzoeken en geeft alle benodigde informatie. Retourzending of onderzoek ter plaatse is voor uw rekening, tenzij de klacht gegrond blijkt.
  7. Retourzending gebeurt op onze aanwijzing en, waar mogelijk, in de originele verpakking.
  8. Er kunnen geen klachten worden ingediend over:
    a. eigenschappen die inherent zijn aan het gebruikte materiaal;
    b. kleine afwijkingen die in de branche gebruikelijk zijn (kleur, maat, gewicht, etc.);
    c. kleur- of structuurverschillen door gewijzigde productie;
    d. normale slijtage;
    e. zaken die door u na ontvangst zijn bewerkt of aangepast.

Artikel 10: Garanties

  1. Wij voeren leveringen correct en conform de geldende normen uit, maar geven alleen de garanties die nadrukkelijk zijn overeengekomen.
  2. Binnen de garantietermijn staan wij in voor de normale kwaliteit en deugdelijkheid van het geleverde.
  3. Indien de leverancier of fabrikant een garantie afgeeft, geldt deze ook voor u.
  4. Gebruik voor een afwijkend doel of andere wijze van montage/installatie valt alleen onder garantie indien wij dit schriftelijk bevestigen.
  5. Zolang u de overeengekomen prijs niet heeft voldaan, kunt u geen beroep doen op garantie.
  6. Voor consumenten geldt lid 5 niet.
  7. Bij een terechte aanspraak kiezen wij voor herstel, vervanging of terugbetaling/korting. Bij bijkomende schade gelden de aansprakelijkheidsregels.
  8. Consumenten mogen bij een terechte aanspraak kiezen voor herstel of vervanging, tenzij dit onredelijk is. In dat geval kunnen zij ontbinding of prijsvermindering eisen.

Artikel 11: Aansprakelijkheid

  1. Buiten de overeengekomen of door ons gegeven garanties aanvaarden wij geen aansprakelijkheid.
  2. Wij zijn uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Schade door gevolg, bedrijfsonderbreking, winstverlies of letselschade is uitgesloten.
  3. U treft zelf alle maatregelen om schade te beperken.
  4. Onze aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat door onze verzekering wordt uitgekeerd. Indien geen dekking, dan maximaal het factuurbedrag.
  5. Uw aanspraken verjaren binnen 6 maanden na ontdekking van de schade. Voor consumenten geldt 1 jaar.
  6. Wij zijn niet aansprakelijk en u heeft geen garantieaanspraak bij schade veroorzaakt door:
    a. onjuist of onoordeelkundig gebruik;
    b. verkeerde opslag;
    c. kwaliteitsverlies door te lange opslag bij u;
    d. onvoldoende onderhoud;
    e. foutieve of onvolledige informatie van uw kant;
    f. instructies of aanwijzingen van u;
    g. afwijken van ons advies;
    h. eigenhandige reparaties of wijzigingen zonder onze toestemming.
  7. In bovengenoemde gevallen bent u zelf volledig aansprakelijk en vrijwaart u ons voor aanspraken van derden.
  8. De aansprakelijkheidsbeperking geldt niet bij opzet of bewuste roekeloosheid van ons of in strijd met dwingend recht.
  9. Indien wij u adviseren over of in contact brengen met derden voor werkzaamheden, blijft de overeenkomst altijd tussen u en die derde. Wij zijn geen partij en niet verantwoordelijk voor uitvoering of tekortkomingen van die derde.

Artikel 12: Betaling

  1. Wij mogen altijd een (gedeeltelijke) vooruitbetaling of zekerheid vragen.
  2. Tenzij anders afgesproken:
    a. consumenten en zakelijke contantklanten betalen direct bij levering/ophalen;
    b. zakelijke rekeningklanten betalen binnen 14 dagen na factuurdatum. Geen bezwaar binnen deze termijn betekent akkoord met de factuur.
  3. Bij online bestellingen betaalt u zoals op de website aangegeven.
  4. Bij te late betaling rekenen wij 2% rente per maand, cumulatief berekend.
  5. Voor consumenten geldt 6% rente per jaar, tenzij de wettelijke rente hoger is.
  6. Na aanmaning brengen wij buitengerechtelijke incassokosten van 15% in rekening met een minimum van € 40.
  7. Consumenten krijgen bij aanmaning minimaal 14 dagen om alsnog te betalen. Daarna gelden staffeltarieven van 15% t/m 0,5% met een maximum van € 6.775.
  8. Voor berekening mogen wij na 1 jaar de hoofdsom verhogen met opgebouwde rente.
  9. Bij blijvend uitblijven van betaling mogen wij de overeenkomst opschorten of ontbinden.
  10. Ontvangen betalingen worden eerst op rente en kosten verrekend, daarna op de oudste openstaande factuur.
  11. Verrekening met tegenvorderingen is niet toegestaan, behalve voor consumenten.

Artikel 13: Eigendomsvoorbehoud

  1. Alle geleverde zaken blijven ons eigendom totdat u volledig heeft betaald.
  2. Dit betreft niet alleen de koopprijs, maar ook vorderingen wegens werkzaamheden, schade, rente en kosten.
  3. Bij levering van identieke, niet-individualiseerbare zaken geldt dat steeds de oudste levering als eerste is verkocht.
  4. U mag de zaken alleen doorverkopen in uw normale bedrijfsvoering en onder beding van eigendomsvoorbehoud.
  5. Zaken onder eigendomsvoorbehoud mogen niet verpand of als zekerheid worden gebruikt.
  6. U informeert ons direct als derden aanspraken maken op de zaken.
  7. Zolang u de zaken bezit, bewaart u deze zorgvuldig en herkenbaar als ons eigendom.
  8. U bent verplicht de zaken mee te verzekeren en ons desgevraagd inzage te geven in de polis.
  9. Bij schending van dit artikel of beroep op eigendomsvoorbehoud mogen wij onze zaken terugnemen, zonder dat dit ons recht op schadevergoeding aantast.

Artikel 14: Faillissement en beschikkingsonbevoegdheid

  1. Wij mogen de overeenkomst schriftelijk ontbinden als u:
    a. failliet bent verklaard of een aanvraag daartoe loopt;
    b. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
    c. wordt getroffen door executoriaal beslag;
    d. onder bewind of curatele wordt gesteld;
    e. anderszins de beschikking over uw vermogen verliest.
  2. U moet de curator of bewindvoerder direct informeren over de overeenkomst en deze voorwaarden.

Artikel 15: Overmacht

  1. Onder overmacht verstaan wij alle omstandigheden die buiten onze macht liggen en die uitvoering van de overeenkomst onmogelijk maken of zodanig bemoeilijken dat nakoming in redelijkheid niet kan worden verwacht. Voorbeelden hiervan zijn: storingen bij leveranciers, transportproblemen, brand, natuurrampen, extreme weersomstandigheden, oorlog, stakingen, cyberaanvallen en overheidsmaatregelen.
  2. Tijdens een situatie van overmacht mogen wij onze verplichtingen tijdelijk opschorten. Wanneer de overmacht langer dan drie maanden aanhoudt, mag zowel u als wij de overeenkomst schriftelijk ontbinden, zonder dat er recht ontstaat op schadevergoeding.
  3. Indien wij bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk hebben gepresteerd, of slechts gedeeltelijk kunnen presteren, mogen wij het uitgevoerde of uitvoerbare deel afzonderlijk factureren.

Artikel 16: Annulering en opschorting

  1. Wilt u een bestelling of opdracht annuleren, dan kan dit uitsluitend met onze schriftelijke instemming. In dat geval bent u gehouden om alle door ons gemaakte kosten en eventuele schade te vergoeden, met een minimum van 10% van de overeengekomen prijs (exclusief btw).
  2. Wanneer u een huurovereenkomst annuleert, bent u in elk geval de volledige huurprijs verschuldigd.
  3. Wij hebben het recht om de uitvoering van onze verplichtingen op te schorten of de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te beëindigen, zonder schadeplichtig te zijn, indien:
    a. u uw contractuele verplichtingen niet nakomt;
    b. na het sluiten van de overeenkomst blijkt dat u onvoldoende kredietwaardig bent;
    c. u nalaat op ons verzoek zekerheid te stellen voor de nakoming van uw verplichtingen.

Artikel 17: Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op al onze aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering daarvan is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  2. Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met de overeenkomst worden in eerste instantie voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar wij gevestigd zijn, tenzij dwingendrechtelijke bepalingen anders voorschrijven.
  3. Bent u consument, dan heeft u steeds het recht een geschil voor te leggen aan de wettelijk bevoegde rechter.
Your Cart

No products in the cart.